Annons
Annons
 

Ylwa tells it like it is i en kommentar

Jag ser att du redan fått en del tips på det där med handlederna men jag vill också coacha lite och vara förstå-sig-påig. Av bilden att döma ser det ut som att du verkligen ”håller i” skivstången när du gör frontböj. Gör inte det, då får man skitont i handlederna. När jag gör frontböj så ”vilar” jag bara skivstången i fingrarna, jag greppar alltså inte om stången alls, utan jobbar med rygg, axlar och bröst för att den inte ske trilla ner. Tänk att du under alla omständigheter, hela tiden, ska trycka armbågarna upp mot taket så mycket du bara kan. Stången kommer ligga kvar, du får mycket bättre bålträning och inte ont i handlederna. Inte lika mycket i alla fall. Men frontböj är obekvämt, det är därför det är jävligt mycket coolare än vanliga knäböj.

Bra tips Ylwa! Exakt så ska man tänka när man frontsquattar. Stången ska vila på axel-/bröstmusklerna och bara liksom tittas till av fingertopparna. MEN! Inte för att vara sån, men på bilden gjorde jag faktiskt thrusters. Och då måste man hålla i stången (tror jag), eftersom den övningen avslutas med en press. Efter att ha tittat runt lite inser jag dock att felet jag gör/gjorde var att börja pressen med armarna. Man ska istället använda kraften från benböjen (precis som vi stöt) och trycka upp vikten med bröstet/axlarna och sen fullfölja med armarna.

Annons

Skitbra instruktion här:

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar