Annons
Annons
 

Till dig som tänkt starta ett nytt liv 2012

Undertecknad, 2002(?), innan jag började träna. Jobbade som Helig Birgitta på somrarna.

Hej! Vi känner antagligen inte varandra. Jag heter Kalle. Det är jag som har den här bloggen om träning. Välkommen! Snacket på stan gör gällande att du tänkte ta tag i träningen i år. 2012 ska bli ditt år. Du ska börja röra på dig, bli starkare och snabbare. Jag är så himla glad för din skull. Att börja träna är det bästa jag gjort.

Annons

Jag började för sju år sen. I början var jag ganska virrig. Jag visste liksom ingenting om gym. Så mycket vikter och maskiner att jag blev helt yr. Jag gick runt och drog lite i olika handtag och vippade olika vikter från en sida till en annan. Jag önskar så att jag vetat då vad jag vet nu. Så därför tänkte jag berätta för dig hur du ska tänka med din träning. Hur du ska lyckas brotta ner 2012 och bli stark som en björn och snabb som en örn.

1. The Body is One Piece
2. There are three kinds of strength training:
• Putting weight overhead
• Picking it off the ground
• Carrying it for time or distance
3. All training is complementary.

Det var min kompis Joakim som tipsade om det här Dan John-citatet. Det är så jävlajävla bra. Ska vi gå igenom vad här betyder det för din träning (visst låter det sjukt? DIN TRÄNING! Pirr!)?

1. Träna hela kroppen. Isolera aldrig muskelgrupper. Gör aldrigaldrig någonsin bicepscurls.

2. Lär dig basövningarna och varianter på dom
– Marklyft
– Benböj (fram, bak, över huvet)
– Vändningar (och ryck och stötar)
– Pressar (bänkpress, axelpress t.ex.)
Vikten du ska carrya för distance kan vara din kroppsvikt. Flytta den. Men spring inte för långt. Det sliter onödigt mycket på kroppen och om jag ska va ärlig är det inte speciellt effektiv träning. Spring kort och snabbt. Kanske i en backe? Det viktiga är att du blir otroligt trött.

3. Varje träningspass är bättre än att stanna hemma. Varje gång du tränar du så gör du nåt bra. Träna så ofta du kan. Ibland funkar det inte av olika anledningar (sjukdom, nytt avsnitt av homeland eller ladies night på forbo farshaga arena), häng inte läpp för det. Träna imorgon istället. OK?

När det inte är ladies night och du faktiskt ska träna ska du träna hårt. Det som händer när man tränar är nämligen att man utsätter kroppen för grejer som ligger på gränsen för vad den klarar av. Kroppen ba “fuck, är det såhär jobbigt vi ska ha det är det nog bäst att jag blir starkare och mer uthållig så det inte blir så satans jobbigt nästa gång”. Om du inte pushar kroppen är den mer “ah, soft”.

Du ska göra tre OLIKA typer av pass:

1. Lyft tungt

När man lyfter tungt bygger man muskler. Muskler är bra att ha. Dels för att man kan lyfta tunga saker. Dels för att dom bränner fett. Om du powerwalkar bränner du också fett. Men bara medan du håller på. Gör du däremot tunga benböj får du starka benmuskler som bränner fett även när du sitter och käkar glass framför datorn.

2. Vila inte

Vissa pass ska tyvärr vara hemska. Men det där hemska går över supersnabbt och då blir det så himla mysigt i hela kroppen. Tricket är att få upp pulsen och hålla den där. Inte sitta och smsa mellan övningarna. Sätt ihop cirklar av övningar. Rafsa ihop allt du behöver av vikter och kettlebells och så och sätt igång. Ta tid, räkna varv.

3. Ha roligt

Jag tycker all form av träning är rolig, men det är bara att inse att alla inte gör det. Om dom tunga passen och dom där du inte vilar känns som en nödvändig plåga ska du satsa på att få in pass som är roliga också. Dessa pass kanske inte kommer vara dom som ger allra bäst resultat, men är lika viktiga ändå. För mig är dom här passen att vara hundförare på jakt. Då går man miltals i snårig skog och letar efter vildsvin. Det blir man trött av, men det är också så-in-i-helvete-kul. Hitta en hobby du blir svettig av. Typ korpfotboll, zumba eller line dance.

Här är länkar till några risiga youtube-instruktioner för övningar du behöver kunna:

Tunga:
target=”_blank”>Benböj
target=”_blank”>Frivändning
target=”_blank”>Marklyft
target=”_blank”>Frontsquat
target=”_blank”>Press

Pulshöjande:
target=”_blank”>Burpees
target=”_blank”>Mountain climbers
Spring intervaller
Roddmaskin
Kroppsviktsgrejer:
target=”_blank”>Dips
target=”_blank”>Chins
Armhävningar
Kettlebells:
target=”_blank”>Svingar
target=”_blank”>Clean and jerk
target=”_blank”>Turkish getup
target=”_blank”>Snatch
>
Det kommer antaligen kännas läskigt i början. Du kommer känna dig dum när du ska göra yviga helkroppsövningar med stora skivstänger. Det kommer kännas suktigt att försvinna ner i en maskin som är som dom där arbetsrobotarna dom sitter i i Avatar. Men gör för guds skull inte det. Känn dig dum i ett par veckor. Gör övningarna med lätta vikter och lär dig rörelserna. Fråga nån som ser proffsig ut på gymmet. Googla skiten ur internet. Du kommer inte att ångra dig.

Man pratar ofta om motivation och träning. Man måste hitta motivationen, säger man. Jag tror den bästa motivationen är resultaten. När du ser och känner att du blir starkare och snabbare kommer träning bli roligare och roligare. Men om jag ska va ärligt tycker jag det där med motivation är överskattat. Gå och träna istället.

PS. Förlåt att det blev så himla långt, men jag tycker så mycket om det här. Både TYCKER om och tycker OM. Om du inte orkat läsa allt är det här det viktiga:

Gör jobbiga saker så ofta du kan. Vänta inte på det ska bli “Vecka 4, träningsveckan – veckan då jag börjar mitt nya liv”. Börja idag. Gå till gymmet eller ut i skogen redan idag och gör din kropp trött, annars blir jag fan helt jävla tokig.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar