Annons
Annons
 

Stark som en björn-sommaren: Kettlebells

Nu börjar vi på redaktionen (jag) så sakteliga komma tillbaka efter sommarledigheten och det har blivit dags att sammanfatta vad som hänt sen sist. För så himla mycket bloggande blev det ju inte under semestern. Kanske inte så mycket läsande heller?

Annons

I slutet av juni flög jag till göteborg över en söndag för att hälsa på när kettlebellgurun Pavel Tsatsouline höll kurs i en gympasal på ett nedlagt regemente. Det var Kettlebellcenter.com som ordnade och skitmånga PT:ar och entusiaster var där i hopp om att erhålla RKC – Russian Kettlbell Certfification, ett diplom som visar att man är skitbra på kettlebells enligt Pavel.

För att få diplomet måste man gå tre dagar kurs, göra tekniktester och ett snatchtest. Det senare skrev jag om på bloggen i somras. 100 snatchar med en 24 kilos kettlebell på fem minuter. För dimplom krävdes också att man skakade hand med Pavel och överlevde.

Har ni sett filmen 127 timmar? En kille är ute och vandrar i Utah (tror jag), får en sten över armen. Sitter fast i tja, 127 timmar? Till slut karvar han av armen med en slö fällkniv.

Lite så känns det att skaka hand med Pavel. Hans hand är inte särskilt stor. Det är en manshand av högst ordinär storlek. Men när han väl fått tag i ens höger dröjer det inte länge innan man börjar famla med vänstern efter den där slöa fällkniven.


Ajajajaj

Han är även en citatmaskin av Zlatan-mått som till vardags tränar både SWAT och Navy Seals.

Han berättade att brandmän, poliser och militärer och så inte kan träna crossfit. Dom blir för trötta. Man kan inte ha ben som överkokt linguine om man ska operera bakom fiendens linjer endast iklädd ett klädsamt special forces-skägg.

Därför tränar dom mycket kettlebells. Pavel förespråkar inte alls min “gör så jobbigt som möjligt”-approach till träning. Han var mycket mer vetenskaplig och pratade mycket om “nervsystemet” och “50% av maximal förmåga” och blablabla.

Det lät vettigt. Jag blev impad. Nästa år vill jag gå Pavels kurs.

RKC:s svenske team leader Tommy Blom är gift med kettlebells

Jag använder kettlebells som en del av min träningsrepertoar. Jag kör vanligtvis typ ett pass i veckan. Pavel och hans lärljungar förespråkar naturligtvis kettlebells som huvudattraktion. Jag pratade med flera deltagare i kursen som haft rygg- och axelproblem som försvunnit tackvare denna magiska träningsform.

Jag frågade vad man ska komplettera kettlebells med. För man måste väl göra nåt annat? Har ni papper och penna redo?

1. Tunga marklyft och benböj
2. Kroppsviktsövningar som armhävningar, enbensbenböj och pullups.

Jag frågade Pavel om man ska springa också. Han svarade:

“Who’s chasing you?”

Vettigt.

Varje gång jag skriver om en träningsform blir jag helt frälst. Simma med Josefin Lillhage, cykla mountainbike eller brottas – det spelar liksom ingen roll vad det är, efteråt tänker jag alltid “DET HÄR ÄR SVARET! DET HÄR SKA JAG ALLTID TRÄNA!”. Så även denna gång.

Jag hade sen tidigare en lånad 24-kilos kettlebell på landet. Under sommaren har jag lagt vantarna på en 32:a, en egen 24:a och en 12:a och en 16:…a(?) till fru-Brita.

Och med dom har jag tränat som en galning. Svingar, utfall, snatchar, stötar, goblet squats, upphopp och fan och hans kettlebellsövningsmoster.


Jag och mina älsklingar


Min kompis James bjuder alla killar på lite ögongodis


Fylleträning! Tre starköl, sen 100 vingar med 32 kilo på 3.19.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar