Annons
Annons
 

Nyårsköfte: Jennies vecka 4

Inledde veckan med magsjuka så inte förrän onsdag körde jag första passet:

Pass 3: Lassa på

Värm upp ordentligt. Träna teknik i lyften med lätt vikt. Värmde upp med rodd och tekniklyft.

5×5 TUNGA benböj 50 kg (Det var på gränsen, kändes som jag använde ryggen för att komma upp ibland på slutet, och då blir det fel antar jag?)

Annons

5×5 TUNGA marklyft 50 kg (Gick bra, men var tungt. Tror att jag kan öka till nästa gång kanske..)

5×5 TUNGA pressar 25 kg (Skitjobbigt! Fick dela upp sista setet på 3+2. Fick ont i handlederna, antar att jag är otränad?)

5×5 TUNGA bänkpressar 30 kg (Hade bestämt mig för att försöka öka vikten på allt, så här la jag på 35 kg först men orkade bara 3 st. 30 kg var tillräckligt jobbigt. Upptäckte att när jag verkligen tänkte på att pressa ner fötterna i golvet blev det lättare.)

Kul att kunna lägga på lite mer vikter, jag har visst varit lite för feg ändå antar jag.

I fortsättningen ska jag verkligen försöka utmana mig själv och försöka öka så ofta som möjligt.

Sen blev det Pass 4: Fri lek

Gör nåt roligt du blir svettig av. Rapportera aktivitet.

Jag valde att göra 100 burpees. Det är det där med min sjuka nyfikenhet för alla jobbiga pass de andra får. Kände precis som jag gjorde med ”8min i helvetet”, jag ville prova fast det kändes jobbigt. Hade aldrig gjort riktiga burpees förut, bara sådana utan armhävningar.
Det var självklart jobbigt, men jäkligt smidig träning! Man tränar ju hela kroppen utan att behöva några redskap alls. Jag gillar burpees ändå faktiskt!

Tid: 14 min 15 sek

Gav mig sen ut för att springa järnet i Pass 1: Jagad

Spring så långt du kan på 30 minuter. Bifoga bevis i form av skärmdump från GPS-app eller motsvarande. Den som springer kortast får straffpass.

Livrädd för att få straffpass lyckades jag komma upp i 5,05 km på 30 min. Jobbigt.

Det tråkiga är att jag nu fått ont för första gången av träningen. Efter ca 3,5 km började det göra ont i höger höftböjare. Det höll i sig resten av vägen och hela kvällen kunde jag knappt lyfta benet. Jag trodde det skulle hjälpa att sova, men har haft ont idag också. Börjar släppa nu ikväll, så imorgon är det förhoppningsvis borta.

När jag sprang milen förra veckan fick jag ont i samma muskel efteråt när jag stretchat och det höll i sig under kvällen men var borta på morgonen efter. Då trodde jag att jag stretchat lite för mycket, men nu vet jag inte beror på.
Någon som har nån idé om vad det kan bero på? Jag vill ju inte få ont varje gång jag springer och jag har aldrig fått det förut. Jag har rätt dåliga skor, kan det bero på det?

Pga min onda höftböjarmuskel kunde jag inte genomföra sista passet idag som det var tänkt.

Pass 2: Åh, wow

Jag bytte ut boxhopp mot knäböj och tog bort getup och gjorde pullups hela tiden.

Så det blev alltså
1 min skivstång från marken till över huvudet
1 min knäböj
1 min pullups
1min vila
x3

Glömde räkna repetitioner, så jag har bestämt mig för att göra om det här passet nästa vecka. Blev lite sådär, blev absolut trött, men vill gärna göra om – göra rätt.

Känns som en halvdålig vecka det här, så jag ser fram emot att påbörja nästa!

Kalles kommentar: Köftets egen ironwoman! Du böjer 50 kg, marklyfter 50 kg, springer över fem kilometer med trasig höftböjare och kallar veckan ”halvdålig”. Mycket imponerande. Ni som läser det här, här kommer mitt bästa träningstips: träna lite mer som Jennie.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar