Annons
Annons
 

Nyårsköfte: En grej om vikter

Hej! Hoppas allt är bra. Inte för att sätta nån press på er, men Schyffert har redan kört sitt första pass. Såhär säger han:

SATS en söndag i januari. Som att träna i japansk tunnelbana i rusningstid.

Så här gick det….

Annons

Spring 1 km som uppvärmning.

Sket sig direkt, inga löpband lediga. Fick tänka utanför lådan och rodde 1 km på 4.39.

5×5 benböj 60kg

Här kom det fram en amerikan med JFK-frisyr och ville dela stång (om ni fattar vad jag menar). Jag fick panik och började göra front squats eftersom han gjorde det.

Tabata front squats. 50kg

Här fick jag då byta och göra Tabata benböj istället. 50kg. Superjobbigt! Amerikanen stod bredvid och bara tittade. Mkt stressigt.

5×5 press 40kg

Jobbigt på slutet, fuskade sista 5 och gjorde push-press istället för att köra lättare vikter.

5×5 bänkpress 70kg

Mycket tyngre än vad jag räknat med, men eftersom de spelade House of pain så gick det bra. Inget sparkar igång mig mer än vit 90-tals hiphop!

Stretchade i typ 2 fuskminuter. Gick hem som Fredrik Lindström med fötterna rakt ut.

Puh!

Bra jobbat! Jag är naturligtvis lite sur för att du inte gjorde exakt som jag föreskrev, men jag förstår samtidigt stressen när en amerikan stod och hökade bredvid (dom pratar ju så coolt).

Jo, jag tänkte säga en grej om vikter. Jag har ju inte skrivit ut vad man ska köra med för vikt i passen. Därmed vilar ju en hel del ansvar på era, än så länge, ganska späda axlar. Men det finns ett enkelt trick för att testa om man har rätt vikt på stången -> man ska precisprecis klara sista repetitionen i varje övning. Är sista repetitionen mysig har man alltså för lite vikt på stången.

Om man kör ett ta-tid-pass/inte-vila-pass ska man ha lite lättare. Men är det för lätt LURAR MAN BARA SIG SJÄLV. Och i viss mån även mig.

Nå, vilka av er andra har tänkt att haka på Nyårsköftet? Skriv namn i kommentarerna så jag kan söka upp och straffa er om ni missar ett pass.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar