Annons
Annons
 

Detektiv-Joel höjer ett varningens finger

Var inte det förra passet du skrev om också ett ”benpass”? Har jag missat nånting eller är det inte bättre att träna andra muskelgrupper medan andra återhämtar sig?

Det har du fan rätt i Joel. Men jag försöker att inte tänka så mycket så där. Jag låter träningsvärken bestämma vad som är ok och inte att träna. Jag försöker prioritera stora yviga lyft som tränar många muskelgrupper och då blir det lätt många ”benpass”. Det kanske inte är optimalt, men lite verkar det funka?

Annons

Oss emellan så tränade jag faktiskt benen med fru-Brita igår igen. Förlåt? Jag läste nämligen ”Never let go” av Dan John i helgen. Ni vet han som sa:

1. The Body is One Piece
2. There are three kinds of strength training:
• Putting weight overhead
• Picking it off the ground
• Carrying it for time or distance
3. All training is complementary.

(GÅSHUD)

I ALLA FALL. Han skrev att den bästa övningen för flås/förbränning/blabla är Tabata Frontsquats. Gud vad jag virrar i väg från ämnet, men Tabata är (var?) en japansk forskare som tog fram ett träningssystem som bygger på att man kör i 20 sekunder och vilar 10 sekunder i 4 minuter. Så det gjorde vi igår.

Tabata frontsquats (usch)
3×20 jumping squats med 40 kilo (fyfan)
Tabata situps med 15 kilos vikt på raka armar (aj)
3×10 knees-to-nästan-elbows i ribbstol (blä)

Sen började vi grina och gick hem.
Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar