Annons
Annons
 

Bloggen testar träning: Pilates

Jag hade inte så höga förväntningar när jag klev in genom dörren hos pilates-Elin vid Karlaplan i eftermiddags. Jag tycker att träning ska vara vidrigt – att man ska svettas och be om nåd. Pilates, som jag känner det, är mer som en vilostund på dagis – en tant pratar med tillgjort lugn röst medan man ligger på golvet på en salivluktande matta och försöker hålla sig för fniss.

Annons

Hos pilates-Elin luktade mattorna seger.

– HÅLL I!!!!!!!!!!!! TRE TILL!!!!! BRA!!!!!!!!!!! skrek hon på sitt breda skelleftemål.

– Ajajajaj.

– NU KÖR DU KALLE. KOM IGEN FÖR FAAAAN! ANDAS IN!

– Jag för…söker…

Man gör liksom inte så mycket när man tränar pilates. Man ligger, sitter och krånglar omkring på ett skumgummimatta. Men om man gör rätt är det helt jävla fruktansvärt. På ett bra sätt. Det bränner på ett sätt man inte trodde var möjligt. Man lyfter lite på ena benet och det känns som att musklerna i baksidan av låret ska slitas loss från sina fästen och brinna upp i ett hav av blod och eld.

Prick en timme pilates klarade jag. Sen hade jag inget kvar att ge. Kramp i magen, kramp i benen, kramp i huvet. När pilates-Elin sa att det var slut för idag började jag nästa grina av lättnad. Fem minuter senare bokade jag ett nytt pass.

På tunnelbanan hem slog det mig att jag tror mig ha hittat den ultimata träningsmixen. Jag tror man ska kombinera crossfit, pilates och nåt man tycker är kul (typ jakt, mountainbike eller lindy hop). Men i och för sig…hockey, klättring, styrkelyft, brottning, thaiboxning, militärträning, yoga, terränglöpning, pingis, vandring och släpa döda djur är också rätt soft. Tur att man inte behöver välja.

Fakta om pilates:

* Stärker både små och stora muskler.

* Tränar hela kroppen – även de muskler som du inte visste att du hade.

* Är lite trixigt om du nyss har kastat i dig en bibimbap under kundpresentation och är gasig i magen.

Magdödare:

Mag- och bendödare:

Pilates-Hitler:

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar