Annons
Annons
 

Att inte göra exakt rätt

Precis som med maten finns det naturligtvis regler kring själva tränandet också. Tjocka böcker att läsa, helgkurser att gå och diplom i drivor att sätta på väggen. Ska man träna, ska man träna rätt, annars skadar man sig för livet, sägs det. God form är viktigare än intensitet och antal. Man ska börja med maskinerna för att bygga upp nåt som kallas grundstyrka och ve dig som ger dig på fria vikter utan att först nöta bålstabilitet i månader under sträng överinsyn av överbetald och “personlig” tränare.

Annons

Friskvårdsbranschen omsätter miljarder. Body combat, body pump, body balance, body pump, body lotion. Allt är trademarkat och välkommen in och köp.

Vi kollar intstruktionsvideos på internet och står i gympasalar med kvastskaft i händerna som legionärer i igelkottsformation. Vi måste göra rätt. Gör vi fel går våra kroppar sönder. För att inte tala om våra egon när vi trevande testar att frivända i fria-vikter-rummet på sats.

Man kan göra sig illa när man tränar, det är helt sant. Man kan få superont i ryggen om man inte spänner magen när man marklyfter. Man får blåmärken på handleden om man inte möter ordentligt när man snatchar en kettlebell och fingret går helt sönder om man tappar en hantel på det. Eftersom träning är en fysisk aktivitet är det förknippat med viss risk. Precis som när man hoppar studsmatta eller går mot röd gubbe utanför t-centralen.

Att folk som tränar vill bli bättre på att utföra sina övningar har jag full förståelse för. Kan man inte göra hundra snatchar med tjugofyrakilo kettlebell (och vill kunna göra det) är teknikförbättringar antagligen nyckeln till framgång. Men, och det här är viktigt: man behöver inte ha gått en kurs för att få använda kettlebells. Man kan träna med skivstång utan att ha lyftarskor och veta vad snatchgreppet är. Precis som med maten är det ditt sunda förnuft och inte Jonas Colting som ska avgöra vad du ska och inte ska göra när du tränar.

Känns det läskigt när du juckar upp en kettlebell över huvudet? Ta en lite lättare vikt nästa gång. MEN SLUTA INTE! Vågar du inte benböja för att nån idiot skrivit på internet att det är dåligt för knäna? Sök upp den personen och tvinga den att be om ursäkt. Gå sen till gymmet och böj.

Tricket med träning är nämligen att göra. Den bästa träningen är den som blir av, god form eller inte. När jag tänker på alla människor som finns och alla svinbra övningar som inte blir gjorda blir jag tokig.

Akta ryggen och var försiktig när du skickar upp vikter över huvet, men göööör. Gör alla roliga, underbara övningar. Gör svingar och pullups och benböj. Marklyft och kasta dig handlöst ner på golvet i en kaos-burpee. Får du upp pulsen och blir trött i musklerna tränar du jättebra, även om den där femtonhundra-spänn-i-timmen PTn säkert gärna skulle vilja få dig att ta några veckor med kvastskaftet och bålstabilitetsövningar.

Det viktiga är inte att du gör rätt, det viktiga är att du gör.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar