Annons
Annons
 

Trist kommentar från Mattias angående Mickes burpees

Gör man burpees korrekt är det riktigt riktigt riktigt jobbigt. Dessvärre är det väldigt lätt att skära hörn så att det blir lättare.

Först en squat så att händerna kommer ner i golvet
Sparka bak fötterna så att kroppen blir rak horisontellt
Gör en korrekt armhävning
Hoppa upp med fötterna in mellan händerna
Explosivt upphopp, med ”snärtig, rak” höft
Klapp ovanför huvudet

Annons

Det är en strikt burpee. Det var inte så många sådana i klippet ovan. Och det är bara korrekta burpees som räknas. Sorry, men jag tycker att om man skall mäta sig i 100 burpees på tid så skall det göras på rätt sätt.
Men du hade garanterat ett pulshöjarpass med en hel del rörlighet i, så tiden är inte bortkastad

Jag tycker det är jobbigt att springa 1 mil. Så jag springer 8 km istället men säger att det var en mil. Eller kanske springer 5 km och cyklar 5 km men säger att jag sprang 1 mil.

Armhävningar är ju jättejobbiga att göra. Så istället för att göra dem med bra teknik så står jag bara och gungar och rör huvudet upp och ner. 100 armhävningar blev plötsligt plättlätt.

Hej Mattias!

Tack för din kommentar. Den är viktig som fan. Den är nämligen ett praktexempel på hur exkluderande och ogin träningsvärlden är.

Vi börjar med det viktigaste: Mikael är ingen träningsperson, men han har anmält sig till en tävling som ska försöka göra honom till en. Redan den andra veckan väljer Mikael att frivilligt göra 100 burpees. Han gör det på smått fantastiska åtta minuter. Istället för att gratulera honom till en helt otrolig bedrift väljer du att påpeka på vilket sätt hans teknik inte motsvarar dina förväntningar. Usch.

Och det här med att springa 8 km istället för en mil. PUUUUU-LEASE. Mattias! Springning kan man också göra jobbigare på olika sätt. Man kan springa i uppförsbacke, högklackat eller med 30 kilo ryggsäck. Men det betyder inte att man måste göra det. Man har sprungit milen även om man lämnar ryggan hemma och springer på helt plant. Bara för att det finns ett jobbigare sätt att göra något betyder inte det att allt annat är fusk.

Om bröst och höft träffar golvet i bottenläget och fötterna lämnar marken och höften är sträckt i topplägget har man gjort en burpee. Det är reglerna på den här bloggen. Det har jag bestämt. Vill vi göra strikta armhävningar gör vi strikta armhävningar och inte burpees. Och framförallt: på den här bloggen är vi inte snikna och påpekar brister i fantastiska prestationer, utan vi är glada och peppar varandra att göra jobbiga saker.

Uppfattat?

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar