Annons
 

Om bra träning

Axel skriver i kommentarerna till inlägget om discoträningen:

Gillar att ni tydligt ser ner på en träningsform och höjer en, just nu trendig träningsform, till skyarna. Om 10 år är det tvärt om, men då kommer alla skratta åt att man faktiskt inbillade sig att man har nytta av att kunna svinga en järnklump på 24kg fram och tillbaka.

Hej Axel och alla andra.

När man tränar utsätter man kroppen för påfrestningar. Man lyfter tunga saker, eller springer tills kroppen ba ”VAD I HELVETE GÖR DU MÄNNISKA?”. Men eftersom kroppen inte kan prata människospråk berättar den det genom att göra dig trött i musklerna och/eller andfådd.

Eftersom kroppen är en sån jävla trooper så gnäller den inte bara, utan den anpassar sig också. “SKA DET VARA SÅHÄR VI SKA HÅLLA PÅ FÅR JAG VÄL FÖR FAN BLI LITE STARKARE OCH SNABBARE TILL NÄSTA GÅNG, SÅ DET INTE BLIR SÅ SATANS JOBBIGT” (den har attityd, kroppen).

Blir du däremot INTE trött i musklerna och/eller andfådd säger kroppen ba “SOFT!” och inget händer till nästa gång.

Är du väldigt ovan att röra på dig räcker det med att gå upp för en trappa för att du ska bli andfådd. Att gå upp för en trappa gör dig då starkare och/eller snabbare.

Är du väldigt van att träna behöver du utsätta kroppen för mer påfrestningar för att det ska räknas som träning. Men som regel kan sägas: ju tröttare du blir desto mer provocerad blir kroppen. Och ju mer provocerad kroppen blir desto mer anpassar den sig till nästa gång.

När man tränar kettlebells använder man nästan hela kroppen för att sätta fart på en tung vikt. Kraftutväxlingen är enorm. En tjugofyrakilos kettlebell på väg ner i en sving väger…eh, skitmycket. Gravitationen, farten, scooter. Pulsen stiger, musklerna glöder. Man blir helt enkelt väldigt trött på alla sätt. Och kroppen skriker “wuuuuuuuuut!??!?!?!” och anpassar sig.

Rörelsen i t.ex. kettlebellsvingen går att översätta till ett hopp, ett drag, ett lyft – rörelser där du använder hela kroppen som en magisk maskin för att påverka din omgivning. Och det brukar, i alla fall jag, behöva göra ganska ofta i min vardag.

Gör du en bicepscurl jobbar din biceps. Den blir trött. Biceps ba (jag tänker att den har engelsk brytning) Excuse me, vadfan haller do pa me?” och gör sig starkare till nästa gång. Kruxet är att rörelsen bicepscurl, precis som den perfekta cirkeln, inte förekommer i naturen. En muskel isoleras aldrig när du rör dig i verkliga livet. Din kropp är en magisk maskin och det spelar ingen roll om du har ett JÄTTESTORT kugghjul (biceps) i din maskin (kropp). Maskinen funkar bara om alla delar är…ja, du fattar.

Och eftersom curlen inte påverkar din puls behöver hjärtat inte anpassa sig till nästa gång.

Tränar du med kettlebells blir du starkare i maskinen kroppen, du tränar koordination, balans och får upp pulsen. Det går liksom inte att komma ifrån, även om det räknas som en trend. Lite som att kepsen skuggar ditt ansikte, även om massa bloggbrudar bar den under modeveckan.

MED DET SAGT:

Den bästa träningen är den som blir av, som Blossom Tainton brukar säga i Expressens söndagsbilaga. Och det är faktiskt helt sant. Det är bättre att göra kroppen trött än att inte göra det. Och om discopassen får Schyffert att fortsätta träna i veckorna är det ju perfekt! Men om han bara nöter överkropp i maskiner pass efter pass kommer hans magiska maskin till slut inte vara lika magisk längre.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar