Annons
 

Nyårsköfte: Olles vecka 4

Efter tredje Köfteveckans fotsprickande misslyckande att springa en mil så var Jagad-passet det absolut värsta jag kunde tänka mig.
Pga fortsatt keff fot, och att flås-coach Tereza var bortrest så sparade jag passet till söndagen.

Måndag: Pass 2 – Något att berätta för barnbarnen (100 burpees)
Var inte så vidrigt som jag trott, jag var iofs tvungen att vila hela jävla tiden på slutet men det gick ändå. Jag trodde inte heller att det skulle bli så mycket träningsvärk. Jag hade fel.

Onsdag: Pass 4 – Innebandy

Onsdag: Pass 3 – Lassa på (5×5 benböj, marklyft, pressar, bänkpress)
BOOM! Här kommer självskrivne benböjs-experten Ola in och coachar mig och Fredrik. ASBRA var det. Ola var superschysst, engagerad och böjde verkligen snyggt. Det negativa är att vi trots att vi hade två timmar på oss inte alls han köra själva passet. Det andra negativa var att Ola trodde jag skulle snitta på 60 kg i dom här fyra lyften. Det visade sig snarare vara 40.
Såhär säger han om mina kassa benböj:
”Jag tror efter gårdagen inte att det är rörlighet som är ditt problem alls. I stället kommer allting från symmetrin: Om ena sidan halkar efter så bäckenet lutar snett, vilket hände en del, så kommer du koppla ur typ hälften av de muskler som ska genomföra rörelsen. Då blir du hälften så stark och tränar bara ena sidan, vilket inte kommer hjälpa balansen.”
Tjejerna på löplabbet sticker in här och håller med, enligt dom är mina ben typ ihopplockade som på mr potato head. Det är olika knas åt höger och vänster, vänsterfoten har jag skitdåligt stöd på pga högt fotvalv, står tydligen bara på hälarna och framtassen bla bla bla.
Största grejen är väl att jag aldrig lyft ett finger för att försöka styra upp den här styrkeassymetrin, och bara jag får upp lite grundmuskler och teknik så kommer nog inte min rygg vara en slinky längre.

Hur som helst, jag och Fredrik bet ihop och gick och gjorde passet ORDENTLIGT på torsdag istället. Med Olas visdomar färska i huvudet känns det som att man lärde sig skitbra genom att bara nöta på. Men stark som en björn är jag inte. Röd panda kanske.
Benböj 40 kg
Marklyft 65 kg
Pressar 30 kg
Bänkpress 37,5 kg

Lördag – Straffpass repris (1km spring, 1km rodd, 1km spring, 1km rodd)
Körde passet. Fick 21:53. Alltså 2 minuter bättre men fortfarande sämre än Albana. Ville dö.
Ville faktiskt bokstavligen dö visade det sig några minuter senare, mådde skitkonstigt. Tereza sa att jag måste vara sjuk för jag såhär brukade jag inte se ut.

Hon hade rätt. Lördagen fortsatte med stegrande feber och mitt i natten började kroppen succesivt och envist dränera magen från allt innehåll. Det har jag gjort sen dess.

Så här ligger jag nu. Ett frossande tomt skal, som verkligen önskar att jag istället kunde få göra det jag bävade inför i måndags: springa ute en halvtimme.

Kalles kommentar: Nej, vad segt med sjuka! Stackars dig. Men bra med dom andra passen. Bra med förbättring i straffpass och ASBRA med Benböj-Olas insikter. Jag vet inte exakt vad det innebär för dig, för oss, men jag antar att det är bra att veta. Chest up, ass down, that’s the way we like to squat.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar