icon
icon
Okategoriserad | Publicerad 25 mars 2013 20.27

Mårtens tionde vecka

Uppåner, så har det varit den här veckan. Men ändå förbannat bra. Jag tycker bara att det är roligare och roligare. Kom på mig själv igår med att sitta och läsa om träning på nätet och tänka ungefär som när man läser kokböcker: ”det där ska jag göra”, ”det där ska jag bli bra på”, ”jag ska göra Farmers walk i terräng på Gotland i påsk” och så vidare. Och det är en jävligt märklig känsla.

Reste till Berlin ett par dar. Dumt nog glömde jag bort att Kalle apropos hotellgym hade skrivit lite hanteltips i förra veckan. Det enda jag kunde komma på att man kunde göra med hantlar var att flaxa med armarna som en fågel, som jag såg många göra på gymmen i Dubai. Det kallas lat raise, förstod jag sen på google. Vet inte om det är bra.

Tisdag: chips å dip
Rodden (finns ju inga löpband på crossfitgym) var helvetisk. Bara några dar innan satte jag personbästa på 5000 meter – 20.50, nu var jag tvungen att köra intervaller på 500 meter för att överhuvudtaget fixa det. Tog 27 minuter.
Chins – ja, det var ju ingen hit. Blir för mycket hopp och för lite hålla emot, tycker jag. Är för tung, liksom.
Dips – en tjej på jobbet lärde mig att det var att sitta på en stepup-bräda och sänka rumpan till golvet. På mitt crossfitgym var det romerska ringar som gällde. Ganska jobbigt (veckans understatement) men med ett dämpande gummiband mellan ringarna slog jag åtminstone inte ihjäl mig. Och inga muskelfästen heller.
Chins och dips ihop tog ca 25 minuter.

Torsdag: gör nåt kul du blir svettig av.
Hade tänkt att spara denna godsak till helgen men pga kackigt hotellgym fick jag sätta ihop ett litet pass istället.

Tre varv av
25 armhävningar
25 knäböj
25 lat raise med 5kg hantel i varje hand
25 situps

Och därefter 500 meter snabb simning

De tre varven tog 21 minuter, simningen glömde jag tajma.

Det var lite såsigt det hela. Är liksom bättre med mer krav. Men det var kul och jag blev svettig.

Lördag: Pyramidalt Kaos

44 minuter. Glömde bort situpsen på uppvägen så jag fick lägga till dem sist. Hade varit bättre om det hade stått nåt svin där och skrikit på mig. Jag ger liksom upp lite när det är för jobbigt. Likaväl – jag tog mig igenom och jag blev helt förstörd, så många marklyft som det blir på 44 minuter. (Hade dock blivit färre utan mina lata vilopauser).

Fullkomligt hatar Mountain Climbers! Det och utfall i snö är mina sämsta.

Söndag: veckans höjdpunkt (a.k.a. Shackleton)
Tränade ihop med Sandra, det är så kul och man ger inte upp lika lätt när man har en annan köftare där, liksom.

Första vändan (knäböj/utfall): 5.36 (skitjobbigt, foten blev konstig på utfallen, kom liksom inte igång)

Andra vändan (knäböj/farmers walk): 4.33, mycket bättre känsla.
Hade 30 kg stång rakt igenom (mycket på utfallen, för lite på böj med stången bak), men 32+32 KB i händerna på Farmers’ Walk. Och det var just händerna som satte gränsen.

Sen: nytt PB på 5000 meter rodd – 20.18. Så satans kul att börja bli bra på nåt. Jag ror ju inte så mycket men det känns som ett bevis på att jag börjar få upp flåset. Det var inte så länge sen det kändes fantastiskt att göra den sträckan på 25.


Sen hjälptes jag och Sandra åt med lite olika teknikgrejer, och så gjorde vi, trötta, en liten intern tävling på 30 armhävningar och 30 situps, inför Köftets fitnesstest #2. Men hur det gick, tror jag vi behåller för oss själva, så länge.

En sista grej: ConCor Crossfit är ett otroligt härligt gym. Det är så mycket plats att vimsa runt på, och sån otroligt bra och hjälpsam stämning. Jag är inte sponsrad eller nåt, det är bara en varm rekommendation. Och nu kanske ni tycker att den där Mårten, han har ju bara tränat på kommunala badhuset i Tallinn och på tyska hotell, och det har ni isåfall rätt i – mitt jämförelsematerial är begränsat. Men jag är en jävel på att känna stämningar och ögonmåtta kvadratmeter.

PS. Har inte hunnit ta tag i löptekniken. Men är tacksam för de tips jag fått och ska börja imorrn. DS.

(Sent from my cell phone.)

Kul med så mycket bilder, Mårten! Ett tips till nästa gång du kör utfall med stången fram: låt stången vila på axlarna, mot halsen. Och pressa upp armbågarna mot taket. Det kommer att kännas…bättre, delvis.

/Kalle

Annons

15 Kommentarer

Kommentera inlägget

*

Annons