Annons
 

Hallå där…

…Henrik Schyffert som ligger bakom träningsinitiativet Discofredag.  

Hej Kalle!

Berätta mer om Discofredag?

Discofredag är träning som utförs på fredagarna efter jobbet och innan festen. Det ska helst vara på ett populärt gym som typ SATS eller Worldclass. Det räknas som positivt om man lägger mycket tid på att kolla sig i spegeln och påpeka för andra vad de gör för fel. Vi kör få, tunga, långsamma reps. Sjunga med högt till Avicii = plus!

Hur fick du idén?

Jag tänker att all form av upprepning gör att man efter ett tag tröttnar och kanske t.om. slutar träna. Därför började jag köra ett pass själv på fredagar där man gör allt som egentligen är förbjudet i den moderna crossfit-kettlebell-ruffie-brottnings-träningsvärlden.

Vad kännetecknar en bra discoövning?

Det viktiga är att att man INTE använder hela kroppen utan bara koncentrerar sig på enskilda muskelgrupper som syns. Man ska se krallig ut i linne. TRÄNA ALDRIG BEN!

Vilka är dina fem bästa discoövningar?

Bicepscurl är mamman när det är Discofredag. Egentligen är det helt ok att bara köra den. Men all överkropp är bra. Triceps, latsdrag, supersets med bänkpress (tunga hantlar ser coolare ut än stång), flys och sen armhävningar. Mage är bra men inte plankan. Vi surrar en 20kgs vikt runt bröstet och gör långsamma situps tills vi stupar.

Hur gör man om man vill vara en del av initiativet?

Det roliga med Discofredag är att ALLA kan vara med. Gammal som ung. Det enda som krävs är att du gillar att pumpa stora muskler och hatar explosivitet och funktionella rörelser. Åh, hör ni? ”Greyhound” med Swedish House Mafia! Nu kör vi sittande axelpress!!

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar