Annons
 

Fråga om träningsmat från Adam:

Hej Kalle,

Jag har precis funnit din eminenta blogg och gillar den verkligen. Jag begick crossfit-premiär i tisdags då jag började en introduktionskurs på en box i Göteborg, vilket var vidrigt och härligt på samma gång. Jag var sämst i klassen, men man blir ju inte bättre av att inte träna direkt. Ikväll är det dags för andra passet, jag har ont i kroppen och undrar hur det ska gå men det är väl bara att köra på och nöta ut sig antar jag.

Hur som helst; Det var längesen jag tränade och innan passet i tisdags (kl 19:30) hade jag inte ätit något sedan lunch. Dumt fattar jag, och det bidrog säkert till att jag var nära att kräkas under träningen. Efter träningen var jag nog egentligen skithungrig och när jag kom hem hade min flickvän gjort fantastiskt god mat, men aptiten infann sig inte riktigt. Jag skulle tycka de var skitintressant om du skrev lite på bloggen om hur du laddar inför och efter träning matmässigt, och om du använder shakes, bars etc (behöver ju inte skriva vilka varumärken etc), för det där verkar svårt tycker jag!

Hej Adam!

Vad roligt att du börjar träna. Heja dig! Det där med att träna utan att äta är naturligtvis ingen bra idé. Man orkar inte träna hårt om man inte ätit ordentligt. Så ät. Äta bör man faktiskt göra även när man inte tränar (annars dör man). Jag tycker du ska göra såhär:

Ät massa mat tre gånger om dagen. Frukost, lunch, middag. Helst hemlagad. Ät mellanmål (otroligt stort i dagiskretsar, då känt som ”mellisar”) om du blir hungrig. Träna inte direkt efter du har ätit, då blir du antagligen illamående. Drick shakes och bars och sånt om du tycker dom är goda/du känner dig stark av dom. Annars låt bli. Utöver den psykologiska aspekten hjälper dom antagligen inte så mycket.

Det viktigaste tycker jag är att det känns bra i dig och att du orkar träna hårt.

Glhf.

 

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar