Annons
Annons
 

Fråga från Viktor

Jag pluggar till läkare i Polen (är klar till sommaren 🙂 ) och har nu efter år utav motsträvighet skaffat mig ett gymkort. Har tidigare enbart löpt i perioder, sprungit några halvmaror och lite sådant, men nu vill jag komma igång på riktigt med lite mer varierad träning för att stärka upp rygg/mage, få bättre hållning och kanske bygga lite muskler om man har tur (är en såndär normalsvensson på 1.85 cm / 72 kg). Har kört lite kettlebellövningar på gymmet varvat med utfall, squats, plankan, olika magövningar, burpees och mountain climbers – mitt problem är dock att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp mina pass för att få ut så mycket som möjligt. Varpå jag nu mailar dig, har du tips och trix vart man kan lära sig kettlebelltekniker (antar att det bara är och youtuba men tänkte om du hade någon megabra video?) och hur man kan lägga upp sina pass?

Annons

Viktor! Hej! Vad kul att du skaffat gymkort och börjat träna med kettlebells. Såhär tycker jag du ska lägga upp dina pass:

Gör en eller två väldigt tunga saker varje pass. Marklyft, knäböj (är SÅ duktig på att inte säga benböj, tycker ni inte?), bänkpress, press osv osv. Kör 3×5 eller 5×5. Ibland 3×8 eller lite mer.

När du är klar med det kör du nåt som får upp pulsen. Du kan t.ex. sätta ihop ett gäng kettlebellövningar som du gör utan vila emellan. Sving, stöt och ryck kanske? Eller så gör du helt andra övningar. Mountainclimbers, situps och marklyft lite lättare än i den tunga delen av passet.

OK?

När det gäller kettlebelltekniker vet jag ingen supervideo. Mitt tips är att gå till en klubb och lära sig en eller två gånger. Det är helt ovärderligt att höra nån som kan berätta/visa hur man ska göra och vad man gör för fel.

OK igen?

Lycka till med träningen. Hör av dig om det är nåt du inte fattar.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar