Annons
 

Fråga från Linda om knän:

Historik: Jag har inte världens bästa knän. Inte världens sämsta heller i och för sig, men jag kan få ont om jag tränar för länge eller hårt.

Händelseförlopp (som senare kommer utmynna i en fråga): Jag har börjat träna löpning. På gym, då jag lever i ett landskap som har mer vinter än massa andra landskap (Dalarna) och det är alldeles för halt för att springa ute (utan att hålla sig) (förlåt för parenteser). Jag är inte helt otränad sedan innan. Går alltid minst 45 minuters snabba promenader varje dag och springer även ute ibland innan osv. Jag har sprungit några gånger i veckan i två veckor nu ca och hunnit komma till gymmet några gånger ändå. Jag brukar springa varannan dag och då börjar jag springa 9,5 km i timmen i ca 30 minuter och efter det varvar jag med snabb gång i uppförslutning+lite joggning+ännu mer gång (beroende på hur mycket jag orkar just den dagen). Det brukar gå bra.

Men idag var jag på gymmet igen, fast jag var där igår med. Och idag fick jag ont, redan efter 20 minuter. Det gjorde ont i knäna, men det var nästan värst i ljumskarna och låren och vaderna. Känslan var lite som.. som om jag inte sprang fjädrande nog? Som om det var för tungt.. DUNK DUNK DUNK i benen (har alldeles nya NIKE-skor (det finns andra märken som är bra också, detta är ingen produktplacering) så det är nog inte det att jag har dåliga skor) och jag hade inte träningsvärk eller ont från träningen igår.

Frågan: Behöver kroppen verkligen vila en dag mellan löpningarna? Jag klarade verkligen inte av att springa, kroppen tillät det inte, även om jag hade klarat det rent konditionsmässigt. Finns det övningar som kan stärka benen som gör att jag orkar springa mer/oftare? Jag gillar inte maskinövningar så mycket. Eller beror det på min stretching? ELLER ÄR DET SÅ ILLA ATT DET HELT ENKELT MÅSTE VARA MINA DÅLIGA KNÄN? (snälla, säg att det inte är så). Kroppen ska väl ändå orka springa en runda varje dag? Springer oftast inte mer än 8-10km.

Hej Linda! Jag kan ingenting om skador. Jag har nog fler skämt än tips om rehabträning. Men nån läsare kanske vet? Svara i kommentarerna.

PS. Varför måste du springa så långt? Spring fortare och kortare istället? Intervaller!

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar