Annons
Annons
 

Fråga från Jacob om marklyft

När jag lyfter tungt så ”glider” stången ner på fingrarna och jag får problem med att hålla kvar i stången utan att tappa den. Jag kan med andra ord inte behålla ett bra grepp om stången. När jag kör kring 50kg är det inte ett stort problem men uppåt 80kg kan jag bara göra ett fåtal rep. Jag har kraft att göra själva lyftet men måste ställa ner stången för att få grepp igen. Finns det nåt knep eller är det bara en fråga om att bygga upp styrka i händerna med tiden?

Hej Jacob!

Kul att du marklyfter. Det är den finaste av alla övningar. Men nog om det. Greppstyrka är något du får se till att träna upp. Det finns i och för sig ett hjälpmedel som kallas dragremmar. Men det ska man inte använda. Vill man ha hjälp kan man ju lika gärna be en kompis att lyfta åt en?

Med det sagt, det finns två saker du kan göra:

1. Fatta stången med ett så kallat ”omvänt grepp” där du har ena handflatan framåt och den andra bakåt.
2. Använd magnesium för att motverka handsvett. Det gör att man får bättre grepp och stången glider mindre i händerna. Plus att det ser coolt ut när det dammar om händerna.

OK? Lycka till.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar