Annons
 

Dagens teknik går före styrka

JAG HAR GJORT MIN FÖRSTA RIKTIGA LONGCYCLE. Oj, förlåt. Lite uppe i varv, tydligen. I alla fall: efter tips från bloggläsare Jimmy träffade jag idag regerande svenska mästaren i kettlebellgrenen biathlon (tio minuter jerk, vila, tio minuter snatch…stämmer det?) Fredrik Bornestedt på Crossfit Solid. Jag sa att det var för att få mer underlag till en kettlebellartikel jag håller på att skriva, men det var 89% ljug. I själva verket var det ett sniket trick av mig för att få ett pass med en svensk mästare.

Den andra kettlebellmästaren jag träffat, Fredrik (gångbart namn i kettlebellkretsar) Norström, har som ni kanske minns hetsat mig att anmäla mig till SM i novemeber. Jag ska försöka delta i det som heter longcycle. Clean and jerka med dubbla kettlebells oavbrutet i tio minuter. För att få göra det måste jag kvala den 8 september. Då ska jag alltså tävla i longcycle, som jag aldrig hade gjort innan dagens pass. Hehe.

Jag är ganska stark, väldigt korta stunder. När passen på mitt crossfitgym varar 5-6 minuter brukar jag placera mig högt på topplistan (man har en sån på crossfitgym). Så fort det blir längre kroknar jag.

För att lyckas med longcycle måste man (jag) övervinna sin (min) dragenhet till att KÖTTA TILLS MAN (JAG) STUPAR. Man måste ta det lugnt, lita till tekniken och zzzzzzzzzzzzzzzz. Äh, skoja. Det är skitkul!

”Ser dom lite ut som pattar? NEJ, FOKUS NU KALLE.”

Fredrik Bornestedt gick igenom alla delar av cleanen och jerken skitnoga. Jag hade naturligtvis gjort fel. Men jag tror jag fick ordning på det till slut. För när Solid-instruktören, tillika träningsbloggaren och tjusiga-tatueringar-bäraren Elin Bjärkestedt slöt upp för att testa en long cycle, gick det ganska… bra?

Jag körde tyvärr bara med två stycken 16 kilos kettlebells. MEN! Dom två första åtta minutrarna höll vi ett makligt tempo. Drygt sex reps i minuten. Sen ökade vi, för att sista minuten dra upp tempot till max.

För att orka i tio minuter vilar man lite ibland med armbågarna mot höftbenen. Inte fusk, så länge höftbenen är dina egna.

Vi glömde tyvärr att räkna repsen, men Fredrik gissade på ungefär 75. Och nu när jag gjort tio minuter med 2×16 får jag, enligt Fredriks stränga med rättvisa regler, köra med 2×20 nästa gång. SPÄNNANDE!

En gör rätt med handen. En gör fel. Snyft.

Just det, när jag var klar tvingade Fredrik på mig ett par hala trädgårdshandskar från Biltema. Sen fick jag göra 100 svingar med varje arm med en 16 kilos kettlebell.

Fyyyyyyyyyyfan vad det gjorde ont i…grepp….musklerna(?). Fyyyyyyyyfan. Fixade 100 med höger, men tappade kettlebellen på 97 med vänstern. 97. Tre kvar.

Aja.

Ha det så bra!

Fredrik-Kalle Zackari Wahlström

PS. Man kan gå på Fredriks klasser på crossfit solid på måndagar kl 19.30! Då får man lära sig allt om fotografering…skoja bara, kettlebells :–)

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar