icon
icon
Okategoriserad | Publicerad 7 mars 2012 07.46

Att ”få ut maximalt av sin träning”

Jag hade möte med valda delar av Café-redaktionen (redax) igår. Vi pratade om träningsavdelningen i tidningen. Från och med nummer fyra så återfinns ju nämligen ”Stark och snabb” nånstans långt bak i tidningen, precis innan en helsidesannons för ”Thorntons – fantastisk gammeldags kola”.

Det är inte helt lätt att översätta mitt sätt att tänka på träning till tidningen. Eller såhär, om man tänker att man ska göra en träningsavdelning i en herrtidning är det svårt att översätta mitt sätt att tänka på träning till tidningen. Men vi krigar på. Jag vill dock redan nu säga att det kommer finnas några konstiga grejer i #4. Bland annat en notis om att man ska byta ut socker mot nåt läskigt växtmedel. Förlåt för det. OBS det blir massa roligt och bra också, men mer om det en annan gång.

En grej vi diskuterade vid mötet igår (asså lol att jag bloggar en rapport från ett möte. vem är jag?!) va ”att få ut maximalt när man tränar”. Café låter nämligen en expert uttala sig om hur man ska tänka med alkohol och träning. Han säger att det är helt onödigt att träna om man har druckit 3-4 dagar tidigare (nåt om att levern blablablabla). Jag blev skitförbannad när jag läste det. Jag tycker att det är precis såna tankar som gör att folk skiter i att träna och dör i hjärt-/kärlsjukdomar (typ). ”Dom jag tränar, som dricker, halkar efter”, sa mannen, som var nåtslags elittränare.

En av mötesdeltagarna menade att det var vettigt. ”Om man bara kan träna två gånger i veckan vill man ju få ut maximalt av sin träning?”, sa han.

Well, för att få maximalt av sin träning ska man inte dricka alkohol, någonsin. Alkohol är giftigt och man ska helst inte dricka det alls. Man ska helst inte äta choklad heller. Eller marmelad. Eller snus. Eller baguette. Om man ska få ut maximalt av sin träning måste man sova bestämda tider (förmodligen superlänge?) och äta keso ur en liten burk i kundmöten. Om man ska få ut maximalt av sin träning kan man nog inte göra så mycket annat än just hålla på med att få ut maximalt av sin träning. Och hur kul låter det?

Jag älskar öl. Jag dricker det ofta. Om man, som elittränaren hävdar, ”tränar för kråkorna om man druckit alkohol 3-4 dagar tidigare” har jag antagligen tränat för kråkorna i hela mitt liv. Och med elittränarens mått mätt kanske jag ”halkat efter”, men med mina mått mätt har träningen funkat jättebra. Jag är ganska stark, helt ok snabb och viktigast av allt: jag dör inte av tråk.

Experter kommer att fortsätta säga till er att olika saker är dåliga. Att alkohol sabbar träningen och vitt mjöl är djävulen. Och dom har säkert rätt. Men jag vill att ni ska veta att träning funkar även om man äter muffins till mellis och dricker mellis till middag. Man kanske inte får ut MAXIMALT av sin träning, men det är helt OK. Att träna och få ut minimalt av det är bättre än att inte träna alls.

Annons

40 Kommentarer

Kommentera inlägget

*

Annons